Hur man tappar all sökmotortrafik på en månad

City.se har sommarstängt

City.se har sommarstängt.

Gammelmedia är i farten. City har stängt ner sina webbplatser Stockholm, Malmö Lund, Helsingborg och Landskrona. Detta är ren idioti eftersom en webbplats inte är en butik. Du kan inte ha sommarstängt.

Att det inte finns resurser till att producera nytt innehåll under sommaren är förståeligt. Att funktioner som forum och kommentarsfält stängs är förståligt. För det är funktioner som kan stängas ner temporärt. Funktioner som kan ha sommarstängt.

Vad får det här för konsekvenser?
Ingen kommer att komma åt något innehåll (nyheter, artiklar, bloggar) på webbplatsen. Varken användare eller sökmotorer. Därmed kommer City.se kommer tappa placeringar i sökmotorerna. Vilket ger dem en stor uppförsbacke i augusti.

Det blir intressant att se vad som händer med deras 21.000 indexerade sidor i Google. Vad tror ni? De har dessutom 95.000 inlänkar. Så om någon hittar ett blogginlägg som refererar till deras webbplats, kommer de att få en sommarhälsning rakt i ansiktet.

Min kollega David Nilsson har några bra poänger ur ett SEO-perspektiv.

Nu undrar jag vem som kom på den briljanta idén att ha sommarstängt på en stor webbplats? Vem tänkte på konsekvenserna? Eller jag menar, vem tänkte inte.

4 reaktion på “Hur man tappar all sökmotortrafik på en månad

  1. Adam Eltér

    Sommarstängt?! På en webbplats?! Hur fan tänkte de? Det spelar väl ingen roll om det inte kommer nya nyheter under sommaren, huvudsaken är väl ändå att man kan komma åt alla gamla sidor/nyheter som finns på webbplatsen!

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *